آیا «غنیسازی نمادین» کلید توافق جدید ایران و آمریکا خواهد بود؟

- گزارش یک رسانه آمریکایی از طرح گزینه «غنیسازی نمادین» ایران در کاخ سفید
مروری بر طرح یک گزینه جدید
بر اساس گزارش تازه سایت خبری آمریکایی «اکسیوس»، یکی از گزینههای مطرح در کاخ سفید، موافقت دولت ترامپ با غنیسازی ایران در سطح «نمادین» است. شرط این موافقت، اطمینان از عدم وجود هرگونه مسیری برای حرکت برنامه هستهای ایران به سمت ساخت بمب اعلام شده است.
تناقض در مواضع و سکوت مقامات
در حالی که مقامات ایرانی تاکنون در قبال این گزارش موضعگیری رسمی نکردهاند، رسانههای آمریکایی اخبار متناقضی منتشر میکنند. از یک سو بر اصرار ترامپ و مقامات این کشور بر صفر شدن غنیسازی ایران تأکید میشود و از سوی دیگر، نشانههایی از نرمش احتمالی، مانند اظهارات وزیر خارجه ترکیه و پاسخ اجتنابی معاون رئیسجمهور آمریکا، جیدی ونس، گزارش میشود.
غنیسازی؛ زیرساخت یا مانع توافق؟
تحلیلها حاکی از آن است که توافق بر سر اصل غنیسازی، زیرساخت هر توافق احتمالی آینده است. تجربه مذاکرات گذشته، مانند پذیرش اصل غنیسازی ایران توسط آمریکا در مذاکرات سری عمان، راه را برای توافق برجام هموار کرد. به نظر میرسد امروز نیز بدون حل این مسئله، چشمانداز روشنی برای توافق وجود ندارد، مگر آنکه ایران از این مطالبه صرفنظر کند.
منظور از «نمادین» چیست؟
اصطلاح «غنیسازی نمادین» از نگاه منابع آمریکایی به سطح بسیار پایین غنیسازی (زیر ۳ درصد یا حدود یک درصد) اشاره دارد. این امر میتواند تلاشی برای توجیه عقبنشینی دولت ترامپ از موضع قبلی خود و همزمان کاستن از حساسیت متحدانی مانند اسرائیل باشد. این سطح از غنیسازی عمدتاً فاقد کاربرد نظامی و بیشتر با جنبههای نمادین یا آزمایشگاهی مرتبط دانسته میشود.
منبع: Asriran
اخبار سیاسی