سبک زندگی

توصیه هایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیوی + اینفوگرافیک

هفته حمایت از بیماران کلیوی به منظور افزایش آگاهی درباره بیماری‌های کلیوی، حمایت از بیماران کلیوی و تشویق به پیشگیری از این بیماری‌ها برگزار می‌شود. در تقویم‌ملی از ۲۳ تا ۳۰ آبان ثبت شده است.

به گزارش در لحظه، امروزه بیماری‌های کلیوی یک چالش جهانی در حوزه سلامتی به حساب می‌آیند. بیماری‌های کلیوی شامل اختلال‌هایی است که عملکرد طبیعی کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به طور طبیعی تمایل دارد که پیشرفت کند و به نهایت به بیماری کلیه مزمن تبدیل شود. بیماری‌های کلیوی می‌توانند بر اعضای دیگر بدن تأثیرات جدی بگذارند و منجر به عوارض خطرناکی نظیر فشار خون بالا، قلبی عروقی، مشکلات تنفسی و ناتوانی کلیه در انجام وظایف خود شوند.
کاهش مصرف نمک در غذا ، نوشیدن آب زیاد در طول روز ، تناسب اندام و فعالیت روزانه ، عدم مصرف خودسرانه دارو ، اجتناب از مصرف غذاهای آماده و فست فود ،‌ عدم استفاده از دخانیات و الکل و کاهش استرس مهمترین راهکارهای حفظ سلامت کلیه هستند .

هفته حمایت از بیماران کلیوی فرصتی است تا به طرق مختلفی با این بیماری‌ها آشنا شویم و نشان دهیم که به افراد جامعه که با این مشکل روبرو هستند حمایت می‌کنیم. این روز فرصتی است تا آگاهی عمومی درباره علل، علائم، پیشگیری و درمان بیماری‌های کلیوی افزایش یابد.

تهوع و استفراغ ، کاهش میزان ادرار ، تورم به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم ، طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم ، خستگی مزمن ، تنگی نفس ، کاهش اشتها ، مشاهده خون در ادرار ، مشاهده کف در ادرار ، ایجاد ضایعات پوستی، کاهش حافظه شایع ترین علایم نارسایی کلیه هستند که لازم است افراد به محض مشاهده این عوامل ؛ به خصوص تغییرات ادرار به پزشک مراجعه کنند . تشخیص انواع بیماری های کلیوی به کمک آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی انجام می شود.

اهمیت اهدای عضو

یکی از نکات مهمی که در هفته حمایت از بیماران کلیوی به آن توجه می‌شود اهمیت و جایگاه اهدای اعضا است. بیماران کلیوی در برخورد با مشکلاتی مانند ناتوانی کلیه به صورت دائمی نیاز به پیوند کلیه دارند. علی‌رغم افزایش فرصت‌های پیوند کلیه، درخواست بیماران متناسب با تعداد افرادی که از پیوند کلیه نیازمندی دارند، بسیار بیشتر است. بنابراین، روز حمایت از بیماران کلیوی فرصت مناسبی است تا به اهمیت اهدای اعضا در نجات جان بیماران کلیوی توجه کنیم و به انگیزه و اراده شجاعانه افرادی که اعضای خود را به اشتراک می‌گذارند، ارج نهیم.‌

در هفته حمایت از بیماران کلیوی، می‌توانید از راه‌های مختلفی برای اعلام حمایت و مشارکت در این رویداد استفاده کنید. به عنوان مثال، اطلاعات درباره بیماری‌های کلیوی را به اشتراک بگذارید و افراد را درباره علائم، پیشگیری و درمان این بیماری‌ها آگاه کنید. همچنین می‌توانید در کمپین‌ها و فعالیت‌های مرتبط با هفته حمایت از بیماران کلیوی شرکت کنید و به منظور جمع‌آوری کمک‌های مالی و منابع برای بهبود مراکز درمانی و تحقیقات مربوط به بیماری‌های کلیوی کمک کنید.

بنابر اعلام مفدا، هدف اصلی هفته حمایت از بیماران کلیوی، ایجاد همبستگی و افزایش آگاهی جامعه درباره مشکلات بیماران کلیوی است. بیماری کلیوی می‌تواند به شکل ناگهانی و بدون هشداری بروز کند و زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. امیدواریم در این هفته حمایت بیماران کلیوی، توانایی های بالقوه و مبارزه شجاعانه افرادی که با این بیماری روبرو هستند، شناخته شده و با توجه به این آگاهی، پشتوانه‌ای قوی برای حمایت از آنها ایجاد شود.

بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا