انتقاد رئیس کانون بازنشستگان از عدم پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی

به گزارش در لحظه، علی دهقانکیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران، در گفتگو با رسانهها اعلام کرد که سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت معوقات متناسبسازی، بدهی به بیمه عمر و بیمه تکمیلی، به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. وی افزود که در صورت عدم پرداخت این مبلغ از سوی دولت، سازمان تأمین اجتماعی با مشکلات جدی روبرو خواهد شد و قادر به پاسخگویی به نیازهای مردم نخواهد بود. وی همچنین تأکید کرد که این فشارها به خصوص برای بازنشستگان با توجه به تورم و شرایط اقتصادی، بسیار سنگین است.
دهقانکیا به مصوبه مجلس اشاره کرد که به موجب آن قرار بود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شود، اما تاکنون تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است. وی افزود که به رغم درخواستهای مکرر از دولت و پیگیریهای فراوان، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان باقیمانده را به تأمین اجتماعی پرداخت نکردهاند.
رئیس کانون بازنشستگان همچنین به بدهیهای سنگین تأمین اجتماعی به داروخانهها، بیمارستانها و بیمه آتیهسازان اشاره کرد و گفت: “در حال حاضر، سازمان تأمین اجتماعی حدود ۶ هزار میلیارد تومان به بیمه آتیهسازان و ۲۸ هزار میلیارد تومان بابت معوقات متناسبسازی بدهکار است.” وی از عدم پذیرش پیشنهاد تهاتر توسط دولت و نیاز به تأمین پول نقد برای رفع این مشکلات ابراز نگرانی کرد.
دهقانکیا در ادامه بیان کرد که باوجود پیگیریهای مستمر کانون عالی بازنشستگان و هماهنگیهای صورتگرفته با مقامات دولتی و نمایندگان مجلس، هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت بدهیها از سوی دولت انجام نشده است. وی هشدار داد که اگر دولت به تعهدات خود عمل نکند، باید منتظر تبعات قانونی و اجتماعی این تصمیم باشد.
اخبار اقتصادیاخبار روز